belka

Pakiety


więcej 

Agnieszka Holland


(Arcydzieła Polskiego Kina)

w pakiecie: (4xDVD)
ZDJĘCIA PRÓBNE, AKTORZY PROWINCJONALNI, GORĄCZKA,
KOBIETA SAMOTNA

w sprzedaży od 22.08.2008
zobacz zwiastun


O pakiecie:

Pierwszym zbiorem, który trafia do Państwa rąk, a który jednocześnie inauguruje naszą
działalność wydawniczą, jest kolekcja czterech wczesnych filmów Agnieszki Holland, wybitnej
polskiej reżyserki i scenarzystki, laureatki wielu międzynarodowych nagród, autorki ponad
dwudziestu filmów kinowych i telewizyjnych, między innymi: Zabić księdza (To kill a priest),
Europa Europa, Olivier Olivier, Całkowite zaćmienie (Total Eclipse), Plac Waszyngtona
(Washington Square), Strzał w serce (Shot in the heart), Kopia mistrza (Copying Beethoven).
Przypominamy Państwu cztery filmy z wczesnego, polskiego okresu twórczości Agnieszki
Holland, dzięki którym trwale zapisała się ona w pamięci polskiej publiczności jako twórca
pełen wrażliwości na trudne tematy, pochylający się nad bohaterami zagubionymi,
niespokojnymi, niejednoznacznymi, targanymi sprzecznościami i przez to właśnie, tak bardzo
ludzkimi. Zdjęcia próbne, Aktorzy prowincjonalni, Gorączka i Kobieta samotna to filmy, w
których niezapomniane, ważne role stworzyli Boguslaw Linda, Daria Trafankowska, Tadeusz
Huk, Adam Ferency, Olgierd Łukaszewicz, Halina Łabonarska, Maria Chwalibóg i wielu innych
wybitnych polskich aktorów. To filmy, które odcisnęły się na zbiorowej tożsamości Polaków,
poruszając na przełomie lat 70 i 80 ubiegłego stulecia tematy, które najbliższe były polskiemu
społeczeństwu: bezwzględną chęć walki o wolność, niezależność, prawdę i ludzką godność.

O Agnieszce Holland:

Agnieszka Holland. Reżyser i scenarzystka. Studia w Praskiej Szkole Filmowej (FAMO)
ukończyła w 1971 roku.

Rozpoczęła pracę jako asystent reżysera u boku Krzysztofa Zanussiego przy filmie
"Iluminacja". W latach 1972-1981 należała do Zespołu Realizatorów Filmowych "X"
kierowanego przez Andrzeja Wajdę. Jako scenarzystka pracowała m. in. przy filmach A.
Wajdy, A. Zajączkowskiego, J. Bogajewicza. Samodzielnie i wraz z mężem Laco Adamikiem
wyreżyserowała wiele sztuk teatralnych (m. in. "Emigranci", "Woyzeck") oraz telewizyjnych
inscenizacji klasyki ("Lorenzaccio", "Proces"). Na prawdziwy, samodzielny debiut reżyserski
czekała do 1978 roku. "Aktorzy prowincjonalni", jedno ze sztandarowych dzieł tzw. kina
moralnego niepokoju, przyniosły Holland m.in. nagrodę FIPRESCI na MFF w Cannes,
otwierając tym samym długą listę nagród w jej dorobku. Od początku kariery Holland
imponuje odwagą w wyborze tematów i ich interpretacji. W "Gorączce" (1980) bohaterami są
młodzi PPS-owcy z początku XX wieku, w "Kobiecie samotnej" (1981) kochankowie "epoki
kartek na mięso" - dojrzała rozwiedziona kobieta i kaleki młody mężczyzna. W nakręconych
już po wyjeździe na zachód i nominowanych do Oscara (druga nominacja za scenariusz do
filmu "Europa, Europa") "Gorzkich żniwach" (1985) opowiada historię trudnej miłości z czasów
okupacji - Niemca i ukrywającej się u niego Żydówki; w "Zabić księdza" (1988) sięga do
sprawy morderstwa księdza Popiełuszki, a w "Całkowitym zaćmieniu" (1995) opowiada o
homoseksualnym związku francuskich poetów Verlaine’a i Rimbaud’a. Postaci z filmów
Holland to często zwykli ludzie uwikłani w paradoksy Wielkiej Historii. Reżyserka rzadko
skupia się jednak na tej ostatniej, koncentrując się raczej na prawdzie psychologicznej i
emocjach bohaterów.

Agnieszka Holland jest członkinią Europejskiej Akademii Filmowej przyznającej Felixy, a od
roku 2008 prezydentem Polskiej Akademii Filmowej.


zobacz też:
folder informacyjny

w ramach serii Arcydzieła Polskiego Kina ukazały się również


pozostałe pakiety
newsletter
zapisz się do naszego newslettera
nowości
więcej

więcej

więcej